Tuesday 21 June 2011

Awal sangat tu!!!

Sambil melayan perasaan, duduk sorang2 menunggu line internet ok, tiba2 teringat perbualan antara aku dgn sepupu...=)

  • Sepupu : Penatnya...esok ada operator baru pulak nak masuk...lima org.(kurang pasti jumlahnye sebab sdg   asyik mengunyah makanan.)
  • Aku : Baguslah...nanti da ramai pekerja, kurang sikit beban kerja tu.
  • Sepupu : Tapi aku yg kena buat briefing utk diorang sume...(mengeluh)
  • Aku : Alah, akak kan wanita bekerjaya...biasalah tu...(senyum)
  • Sepupu : Ade yg suami isteri masuk kerja esok...
  • Aku : Oh...senanglah diorang...kerja tempat sama...takdelah payah sgt kalau de masalah...romantiklah pulak...hehe...(sambil ketawa)
  • Sepupu : Yang dah kahwin tu sebaya kau, G-ha...
  • Aku : Yang perempuan ke lelaki yg sebaya??? (kening da berkerut masa nih...)
  • Sepupu : Yang perempuanlah...
  • Aku : Oh...( aku tak hairan pon sebab kawan2 aku yg sebaya da ramai da kahwin masa umur cam aku ni, 19 tahun...aku pun makan jelah macam biasa sbb tak rasa fakta tu sesuatu yang pelik pon...)
  • Sepupu : Dah ada anak dua dah, G-ha...( sepupu pandang aku...nak tengok reaksi aku...)
  • Aku : Hah??? Biar betul....( mulut aku ternganga...cuba bayangkan perempuan sebaya aku dah ada dua anak...aku nih masih lagi childish...huhu..)
  • Sepupu : Yang sulung da 2 tahun...
  • Aku : (tak jawab apa2...just pandang sepupu aku je...dgn mulut ternganga...dlm hati kata "awalnya die kahwin"...kat otak pulak da mengira-ngira umur die kahwin...da lama terdiam, aku cuba jawab...) Akak, maknanya, umur 17 die dah dpt anak...so, die kahwin umur 16 lah kan??
  • Sepupu : Yela kot...husband dia sebaya aku...(umur husband die 24 tahun...ok...tp pd aku,memg sgt awal...)
Dalam hati aku berkata..."mak oii, awalnya die kahwin...cepat pulak dapat anak...uishh, sgt awal..."

Kat dunia ni tak sume org senang n tak sume org susah...cam suami-isteri yg aku ceritakan tu maybe dua-dua org susah...yala,,kerja pun kat kilang, jadi  operator pengeluaran...maybe family perempuan tu suruh die kahwin sebab tak mampu lagi nak tampung die ke...manalah tahu....

Tapi, pd aku,,umur macam tu sesuai utk belajar lg...usia masih muda...remaja lg pulak tu...bila dah kahwin,dah banyak tanggungjawab...kalau dah ada anak lagilah!!! Memang aku tak mampu la kan nak urus sume tu...bg aku n kawan2 yg still nak belajar tu, teruskan...jgn putus asa...sbb kite beruntung masih lg dpt belajar dgn aman, selesa...kite yg pilih jln hidup kite...utk terus maju, utk fail, utk berjaya, utk berusaha, utk malas...sume berasal dr diri kita...=)

Bagi yg da berkahwin tu, jgn terasa hati bila ada kawan2 yg berjaya...itu sume putaran hidup masing2...mana tahu yg kahwin awal tu lg bahagia drpd yg kahwin lambat...hehe...so,,chill je...
"Do whatever you like and like whatever you do."

No comments:

Post a Comment